
Työelämässä tarvitaan yhteistyötä ja tukijoita
Kirjoitus on osa #womenintech-blogisarjaa. ICT-alan toimintakenttä on globaali ja vaatii sidosryhmien läheistä yhteistyötä. Parhaimmillaan yhteistyön voima on rajaton. Suomessa suuri
Lue lisääKirjoitus on osa #womenintech-blogisarjaa. ICT-alan toimintakenttä on globaali ja vaatii sidosryhmien läheistä yhteistyötä. Parhaimmillaan yhteistyön voima on rajaton. Suomessa suuri
Lue lisääDigitalisaatio on läsnä yhteiskunnan eri sektoreilla – palveluina, teknologioina ja taitoina. Mutta osaammeko kaikki käyttää digitaalisia palveluita, esimerkiksi digitaalisia terveyspalveluita?
Lue lisääSuomi haluaa olla liikenteen automaatiossa edelläkävijöiden joukossa. Haluamme olla määrittelemässä automaatiokehityksen suuntaa maailmanlaajuisesti. Liikenteen automaatio sujuvoittaa ihmisten ja tavaroiden liikkumista
Lue lisääFinland wants to be a pioneer in transport automation. We want to be involved in determining the direction of automation
Lue lisääLiikenne- ja viestintäministeriö viestii päivittäin valtavan määrän asioita sosiaalisessa mediassa. Muutimme käyttämien sosiaalisen median tilien esittelytekstejä vastaamaan tarkemmin sitä, mistä
Lue lisääEuroopan datastrategian tavoitteena on tehdä EU:sta esikuva datavetoisille yhteiskunnille. Kulunut vuosi on ollut EU:n datastrategian keskeisten säädösaloitteiden kannalta kiireinen. Säädöksillä
Lue lisääKirjoitus on osa #womenintech-blogisarjaa. Aloitin ensimmäisen luokan samaan aikaan, kun uusi villitys oli vallannut Suomen, ja matematiikantunnit täyttyivät alkioilla, unioneilla
Lue lisääTämä kirjoitus on osa liikenne- ja viestintäministeriön Tutkitun tiedon teemavuoden blogisarjaa. Sarjan tarkoituksena on nostaa esiin LVM:n ja hallinnonalan tutkimus-,
Lue lisääTämä kirjoitus on osa liikenne- ja viestintäministeriön Tutkitun tiedon teemavuoden blogisarjaa. Sarjan tarkoituksena on nostaa esiin LVM:n ja hallinnonalan tutkimus-,
Lue lisääLiikenne- ja viestintäministeri Timo Harakan puhe Liikenne- ja viestintäfoorumissa 20.9.2021. Tervetuloa Liikenne- ja viestintäfoorumiin, joka on paitsi ministeriömme merkkitapahtuma, toivottavasti
Lue lisääTämä kirjoitus on osa liikenne- ja viestintäministeriön Tutkitun tiedon teemavuoden blogisarjaa. Sarjan tarkoituksena on nostaa esiin LVM:n ja hallinnonalan tutkimus-,
Lue lisääVuonna 2001 Suomessa hyväksyttiin valtioneuvoston periaatepäätöksessä pitkän aikavälin liikenneturvallisuusvisio, nollavisio. Sen mukaan tieliikennejärjestelmä on suunniteltava siten, ettei kenenkään tarvitse kuolla
Lue lisääPäätösten on perustuttava tietoon. Siksi parhaillaan lausuntokierroksella olevassa liikenneturvallisuusstrategiassa juuri tietoon perustuva päätöksenteko nostetaan yhdeksi liikenneturvallisuustyön kulmakiveksi. Kaikilla tasoilla on
Lue lisääEuroopan unionin tavoitteena on olla hiilineutraali vuonna 2050. Tämän saavuttamiseksi jäsenmaiden johtajat sitoutuivat joulukuun 2020 huippukokouksessa 55 prosentin päästövähennystavoitteeseen vuoteen
Lue lisääSamoin kuin muussakin ihmisen toiminnassa, myös liikenteessä on kyse ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta. Ihmisten käyttäytyminen liikenteessä vaikuttaa merkittävästi myös liikenneturvallisuuteen. Liikennekäyttäytymiseen
Lue lisääValtioneuvosto antoi toukokuussa periaatepäätöksen logistiikan digitalisaatiosta. Päätös luo kokonaiskuvan valtioneuvoston kehitystyöstä logistiikan digitalisaation näkökulmasta ja linjaa eri ministeriöiden ja hallinnonalojen
Lue lisääIn accordance with the Security Strategy for Society, the Ministry of Transport and Communications is in charge of ensuring the
Lue lisääThe 5G technology currently being introduced will enable the kind of new services that we cannot even imagine at this
Lue lisääKansainvälisen merenkulun kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisestä neuvoteltiin jälleen tällä viikolla kansainvälisessä merenkulkujärjestössä IMO:ssa (International Maritime Organization). Lopputulos oli pettymys niin ilmastokriisin kuin
Lue lisääTuloaan tekevällä 5G-teknologialla mahdollistetaan uudenlaiset palvelut, joita emme vielä tässä vaiheessa osaa kuvitellakaan. Esimerkkejä uutta teknologiaa hyödyntävistä sektoreista voidaan kuitenkin
Lue lisääValtaosa tieliikenteen onnettomuuksista johtuu inhimillisestä virheestä. Myös harrasteilmailun parissa sekä huviveneilyssä sattuu vaaratilanteita ihmisen erehtyväisyydestä johtuen. Kaikissa liikennemuodoissa teknologian kehitys
Lue lisääThe European Commission has set a very ambitious and extensive agenda to promote a green and digital transformation across the
Lue lisääYhteiskunnan turvallisuusstrategian mukaisesti liikenne- ja viestintäministeriön strategisena tehtävänä on muun muassa varmistaa viestintäverkkojen turvallisuus ja toimintavarmuus. Näiden tavoitteiden saavuttamista testattiin
Lue lisääLiikenneturvallisuusstrategian lausuntokierros on juuri aloitettu. Lausuntoaikaa on elokuun puoleenväliin saakka. Liikenneturvallisuusstrategiassa liikenneturvallisuutta tarkastellaan laajasti ja kokonaisvaltaisesti. Sama lähestymistapa omaksuttiin jo
Lue lisääDigirata eli rautatieliikenteen digitalisaatio on keskeinen osa Suomen elpymis- ja palautumissuunnitelmaa. Keskiviikkona 26. toukokuuta julkistettiin, että Suomi hakee 85 miljoonan
Lue lisääTämä kirjoitus on osa Kestävät kilometrit –blogisarjaa. Kirjoittajat kertovat, miten matka taittuu entistä ilmastoystävällisemmin. Blogisarja liittyy fossiilittoman liikenteen tiekarttaan, joka
Lue lisääKirjoitus on osa #womenintech-blogisarjaa. Polkuni diplomi-insinöörin koulutukseen ja tekniseen ammattiin on varsin tuttu. Se ei ollut tietoista hakeutumista tekniikan pariin,
Lue lisääTämä kirjoitus on osa Kestävät kilometrit –blogisarjaa. Kirjoittajat kertovat, miten matka taittuu entistä ilmastoystävällisemmin. Blogisarja liittyy fossiilittoman liikenteen tiekarttaan, joka
Lue lisääKirjoitus on osa #womenintech-blogisarjaa. Laivat ovat olleet osa elämääni syntymästäni asti. Niillä olen oppinut ensiaskeleet, palloleikit ja monet muut taidot.
Lue lisääJulkisuudessa on keskusteltu siitä, miten hyvin tai huonosti Suomi on saanut tukea liikennehankkeisiin Euroopan unionilta. On myös esitetty näkemyksiä siitä,
Lue lisääTämä kirjoitus on osa Kestävät kilometrit –blogisarjaa. Kirjoittajat kertovat, miten matka taittuu entistä ilmastoystävällisemmin. Blogisarja liittyy fossiilittoman liikenteen tiekarttaan, joka
Lue lisääTämä kirjoitus on osa Kestävät kilometrit –blogisarjaa. Kirjoittajat kertovat, miten matka taittuu entistä ilmastoystävällisemmin. Blogisarja liittyy fossiilittoman liikenteen tiekarttaan, joka
Lue lisääTämä kirjoitus on osa Kestävät kilometrit –blogisarjaa. Kirjoittajat kertovat, miten matka taittuu entistä ilmastoystävällisemmin. Blogisarja liittyy fossiilittoman liikenteen tiekarttaan, joka
Lue lisääKirjoitan tätä blogitekstiä huojentuneena ja tyytyväisin mielin. Takana on koko ministeriaikani mukana ollut valmistelu. Se on konkretisoitunut 12-vuotiseksi liikennejärjestelmäsuunnitelmaksi vuosille
Lue lisääTämä kirjoitus on osa Kestävät kilometrit –blogisarjaa. Kirjoittajat kertovat, miten matka taittuu entistä ilmastoystävällisemmin. Blogisarja liittyy fossiilittoman liikenteen tiekarttaan, joka
Lue lisääTämä kirjoitus on osa Kestävät kilometrit –blogisarjaa. Kirjoittajat kertovat, miten matka taittuu entistä ilmastoystävällisemmin. Blogisarja liittyy fossiilittoman liikenteen tiekarttaan, joka
Lue lisääNuorten kuljettajien liikenneturvallisuus on puhuttanut viime aikoina paljon. Huolenaiheet nousivat esiin Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin selvityksessä, joka on osa ajokorttilain
Lue lisääOdotamme kesällä mittavaa pakettia komissiolta EU:n ilmastotoimista. Tätä ennen on hyvä palauttaa mieliin suurempi kokonaisuus. EU:n hienous konkretisoituu ympäristökysymyksissä, eikä
Lue lisääKirjoitus on osa #womenintech-blogisarjaa. ”Radioverkkoyksikön uusi päällikkö on tekniikan tohtori ja reservin upseeri”, kertoi tuleva esimieheni tuleville kollegoilleni ja alaisilleni.
Lue lisääTämä kirjoitus on osa ICT-alan ilmasto- ja ympäristöstrategiaa käsittelevää blogisarjaa. Ilmastonmuutos on vakava huolenaihe, joka edellyttää toimenpiteitä ja yhteistyötä maailmanlaajuisesti.
Lue lisääJulkistimme 9. maaliskuuta kansallisen tieto- ja viestintäteknologia-alan (ICT-alan) ympäristö- ja ilmastostrategian. Kansainvälisestikin katsottuna Suomi on tässä ensimmäinen, tai ainakin ensimmäisten
Lue lisääOn 9 March we published a national environmental and climate strategy for the information and communication technology (ICT) sector. Finland
Lue lisääKirjoitus on osa #womenintech-blogisarjaa. Kun me naiset olemme niin näppäriä hyödyntämään monia teknisiä laitteita esimerkiksi ruuanlaiton sekä kodin- ja terveydenhoidon helpottamiseksi,
Lue lisääKirjoitus on osa #womenintech-blogisarjaa. Kun puhutaan naisista teknisillä aloilla, nousee esiin muutama harva esikuva, lasikattojen rikkoja, tutkimukselle omistautunut poikkeusyksilö. Jotta
Lue lisääKirjoitus on osa #womenintech-blogisarjaa. En kokenut olevani kouluaikana mitenkään lahjakas, saati matemaattisesti suuntautunut. Tekniikka keskittyi lähinnä moponi virittämiseen ja ”Tarzan-majojen”
Lue lisääData and digital innovation are vital for achieving public value, sustainable development goals, and tackling climate change, poverty and exclusion.
Lue lisääKirjoitus on osa #womenintech-blogisarjaa. Tien tekniikan alalle ja diplomi-insinöörin ammattiin ei tarvitse johtua erityisestä matemaattisesta lahjakkuudesta tai kiinnostuksesta teknologiaan. Koen
Lue lisääKirjoitus on osa #womenintech-blogisarjaa. Roskakori. Sinne lensivät abivuonna opinto-ohjaajalta saadut Mikkelin kauppaopiston hakupaperit. Olimme tehneet opinto-ohjaustunnilla koehaun – minne kukin
Lue lisääUuden vuoden alkaessa on hyvä hetki pysähtyä ja katsahtaa taaksepäin – mitä on tehty ja opittu? Meillä vuosi 2020 vierähti
Lue lisääKirjoitus on osa #womenintech-blogisarjaa. Synnyin esikoisena 1978. Lapsuuteni oli onnellinen, vaikkei meillä juuri mitään ollut, sillä vanhempani aloittelivat yrittäjinä ja
Lue lisääSain kesäkuussa tiedon, että minut oli valittu viestinnän harjoittelijaksi liikenne- ja viestintäministeriöön. Kesällä olin toiveikas siitä, että korona hellittää ja
Lue lisääCovid-19-pandemia kohtasi erityisen kovalla voimalla liikennettä ja viestintää, omaa ministeriötäni. Siksi päätimme yhdessä toimialan virastojen kanssa koota kokemuksemme Poikkeuksellinen vuosi
Lue lisääSivustollamme käytetään evästeitä ja liitännäisiä parantamaan käyttökokemusta. Osa näistä on välttämättömiä palvelun toiminnan kannalta, ja ne aktivoidaan automaattisesti. Kävijäseuranta aktivoituu vain, jos hyväksyt evästeet. Lisätietoa evästekäytännöistämme
Automaattisesti aktivoidut välttämättömät evästeet ovat aina käytössä, sillä verkkopalvelu tarvitsee niitä
Snoobi siteanalytics –javascript-kirjaston avulla kerätään sivuston käyttötietoja käyttäjiä yksilöimättä.
Kommenttien kirjoittaminen edellyttää että olet kirjautunut.